Att våga leva det man tror på

Mars månad har redan hunnit gå nästan halvvägs innan jag får mina månadstankar på pränt. Jag ser det som ett tecken på att jag börjat hitta tillbaka till min egen rytm, min långsamhet där jag försöker leva där jag är med alla sinnen öppna. Just den här månaden beror det också på att jag haft möjlighet att besöka några kommunala förskolor i Reggio Emilia samt ta del av några berättelser därifrån.

Jag har sedan tidigare god inblick i den pedagogiska filosofin man utarbetat där; dels genom mina 30hp i ämnet, dels genom min pedagogistautbildning. Men också genom många års arbete inom svensk förskola i Reggio Emilias pedagogiska filosofis anda. Att få några dagar att landa i deras berättelser, miljöer och bemötande tillförde ändå nya djup i min förståelse. Det är på riktigt, det sker nu och vi behöver detta mer än någonsin i våra svenska förskolor.

Jag ska försöka sammanfatta det jag upplevde i några få punkter:

  • En värdegrund som levs och blir på riktigt i ALLA möten och som inte gör åtskillnad på människor, oavsett ålder eller uppdrag.
  • Hur de lever sitt lärandeuppdrag så att det skapas utbildningkontexter för barnen långt bortom vad vi lyckas med i Sverige, utan att använda begrepp som måluppfyllelse, resultat och kvalitetsrapporter.
  • Nya pedagoger kan efter endast två månader i arbete sitta och prata tydligt och klart om filosofin bakom deras praktiska arbete med barnen bl a tack vare ett genomtänkt, tydligt och välorganiserat sätt att involvera dem och ge dem relevant fortbildning. Men också genom att vara rakt igenom genuin och trovärdig. Man lever det man tror på och vill stå för i alla relationer.

I Sverige har Reggio Emilia i stor utsträckning blivit synonymt med olika begrepp för arbetssätt och något som delar människors åsikter i två läger, för eller emot. Jag ser det som oerhört olyckligt och en stor förlust för svensk förskola. Vi behöver lära oss så mycket mer om djupet och värdena bakom för att inte bara vända deras arbete ryggen eller fastna i att försöka kopiera deras arbetssätt. Därför tar jag nu kliv framåt när det gäller att föra dialoger med Reggio Emilias pedagogiska filosofi i de utbildningar jag utformar. Bland annat kommer jag hålla en ledarskapsutbildning för dig som är rektor inom svensk förskola och vill förankra din organisation djupare i Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Läs mer och anmäl dig här.

Jag önskar alla en fin fortsättning på 2023 och att ni i väntan på en efterlängtad vår ändå hittar saker som öppnar era sinnen varje dag, att uppleva och må bra av, även i kyla och snöstorm.

Allt gott,

/Martina L

Månadens boktips: Den som hittar sin plats tar ingen annans av Tomas Sjödin

Share

Lämna ett svar