WORKSHOP – TEORETISKA PERSPEKTIV INOM FÖRSKOLAN

Svensk förskola domineras av olika teoretiska inriktningar, vilket leder till att vi tänker olika kring hur förskolans verksamhet ska organiseras och genomföras. Begrepp som samsyn och värderingar används ofta för att sätta ord på våra lika resp olika sätt att tänka, men vad bottnar dessa i och hur hanterar vi dem för att skapa dynamik och utveckling i våra förskoleorganisationer?

Under våren 2018 kommer jag att erbjuda heldagsworkshops  (Göteborg, Stockholm och Piteå) där jag går igenom dessa olika teoretiska perspektiv med fokus på likheter och olikheter. Därefter kommer deltagarna få möjlighet att bearbeta genomgången i form av praktiskt arbete. Utifrån dokumentationer kommer vi också fördjupa oss i olika perspektivens pedagogiska konsekvenser. Hur kan vi få syn på vilka olika teoretiska perspektiv som dominerar i vår verksamhet? Hur kan gemensamma ställningstaganden hjälpa oss att säkerställa att vi skapar den undervisningspraktik vi har för avsikt att skapa? 

Workshopen vänder sig till alla som arbetar inom förskolan; förskolechefer, förskollärare, barnskötare och övriga. Den går även att köpa in till sitt sammanhang. Kanske är ni en chefsgrupp som behöver få ökad teoretisk förståelse för att kunna bli tydligare i ert ledarskap? Hör av er till mig via info@martinalundstrom.se.

/Martina L

 

Share

Lämna ett svar