GODA EXEMPEL

Jag ägnar några timmar per vecka åt att surfa runt bland sådant som har med förskolan att göra i sociala medier. Jag hittar en hel del via bloggar och Facebook. På Twitter länkas boktips och blogginlägg. Man delar med sig från föreläsningar och av filmklipp. Tiden flyger lätt iväg och känslan är att man kan söka sig vidare i oändlighet.

Ett av mina uppdrag är att bygga upp Lektionsbanken för förskolan. Det har, som jag redan skrivit, varit en brottningsmatch för mig att lära mig att hantera lektions-begreppet ur ett förskoledidaktiskt perspektiv. I förskolan värjer vi oss mot ämnesindelad och tidsbegränsad undervisning, för så ser inte vårt uppdrag ut. I förskolan pågår lärandeprocesserna ämnesövergripande och parallellt. Barnen tillägnar sig t ex kunskaper om normer och värden, hur man är mot varandra, samtidigt som de undersöker naturvetenskapliga fenomen. Att bedriva förskoledidaktisk undervisning i ”pass” är inte heller någonting som lockar, även om samlingen då och då liknar något som skulle kunna definieras som undervisningspass. I förskolan är vi också måna om att barnen får vara initiativtagare till lärandeprocesser. Naturligtvis måste även vi pedagoger vara igångsättare och väldigt ofta använder vi rum, miljö och material som den tredje pedagogen för att hjälpa till att sätta igång undersökande inom specifika områden.

När jag läser det förskolans pedagoger delar med sig av på internet så hittar jag flera goda exempel på det jag beskriver ovan, exempel på hur ni satt igång lärandeprocesser hos barnen. Det är precis sådana exempel som vi vill samla och dela på Lektionsbanken, naturligtvis under ditt och din förskolas namn. Det blir m a o fin publicitet för det goda arbete ni gör. Berätta t ex om hur ni ställt i ordning er miljö, vilket syfte ni hade (med koppling till Lpfö 98/10) och hur ni själva förhållit er för att stödja barnens utforskande i den iordningställda miljön, vilka frågor ni ställt osv. Skicka gärna med några foton som kan visa och inspirera.

Maila in ert material till info@martinalundstrom.se så går jag igenom det och gör ev anpassningar för att det ska passa in i Lektionsbankens struktur. Inget material publiceras utan att du som skickat in det godkänner det först. Material som publiceras innan den 31/3 belönas med en biocheck.

Jag vet att det finns massor av goda exempel där ute. Dra dig inte för att dela med dig. Det kan ge så mycket inspiration och energi åt kollegor runtom i landet. Tillsammans lyfter vi förskolan!

/Martina L

Share

2 thoughts on “GODA EXEMPEL

  1. Vilket fantastiskt bra initiativ av dig .Samla in lärande kunskap.Själv gick jag i pension för ca:3½ år sedan.Jobbade tre år på ”övertid” för jag kände att jag var inte färdig med jobbet när jag blev 65 år.Vad som skrämde mig en del när jag började närma mig pensionsdagen var att ”idag är min kunskap viktig imorgon frågar ingen efter den”.Detta är ju ett bra sätt att samla in beprövade metoder och idéer.
    Vänligen Gun Mellström

  2. Tack, Gun! Initiativet är egentligen inte mitt utan jag arbetar på uppdrag av Lärartidningar Produktion AB, som ger ut bl a tidningen Förskolan. Jag har fått det inspirerande uppdraget att ansvara för förskolans del.

    Mvh Martina L

Lämna ett svar