BARNS INFLYTANDE I FÖRSKOLA OCH SKOLA – En angelägenhet för alla

I skollagen har barns inflytande fått ett helt eget kapitel. Kapitel 4 rör alla skolformer och har rubriken ”Kvalitet och inflytande”. När jag tar upp ämnet barns inflytande med pedagoger möts jag ofta med kommentarer som: ”Barn får bestämma alldeles för mycket nuförtiden. Föräldrar låter dem välja hela tiden.” Men vi då? Hur gör vi som arbetar i verksamheter som regleras av skollagens kapitel 4? Låter vi barnen välja? I så fall vad? Och när? Demokratisk kompetens är bland det viktigaste framtidskapital vi kan investera i. En uppväxande generation som inte tror sig kunna påverka, som tycker det vore bäst med en enväldig person som bestämmer över alla, är ett större hot mot mänskligheten än miljöförstöringen. Det är vår skyldighet att involvera barnen i demokratiska processer som har betydelse och som förskjuter makten från oss enväldiga pedagoger till den stora massan av medborgare med demokratiska rättigheter och skyldigheter. Frågan är inte om barnen får bestämma för mycket eller inte. Frågan är om vi pedagoger är beredda att låta barnen vara med och bestämma vilken väg vi ska gå?

/Martina L

Share

Lämna ett svar